Toilet tips

  1. Negeer nooit de drang om naar het toilet te gaan.
  2. Neem uw tijd om naar het toilet te gaan.
  3. Probeer een dagelijkse routine op te bouwen – ga regelmatig op het toilet zitten (bijvoorbeeld 5 minuten na elke maaltijd).
  4. Volg de instructies hieronder om juist op het toilet te gaan zitten.

Hebt u een ‘toiletfobie’?

Voor sommige mensen is naar het toilet gaan intimiderend. Ze lijden aan een ‘veilig toiletsyndroom’ of ‘toiletfobie’. Deze aandoening kan worden veroorzaakt door uiteenlopende factoren, waaronder een slechte ervaring of een trauma. Het kan ook in de hand gewerkt worden door de angst om openbare toiletten te gebruiken, of als u in een vreemde omgeving naar het toilet moet. Sommige mensen hebben angsten die te maken hebben met een gebrek aan privacy of zijn bang dat het toilet niet schoon is.

Het is belangrijk dat u zich niet verzet tegen de drang om naar het toilet te gaan. Er bestaan manieren om uw probleem te overwinnen, zoals gesprekstherapie. Praat met uw arts als uw angst uw toiletgewoonten beïnvloedt.

Als u last heeft van aambeien

Aambeien kunnen ervoor zorgen dat u bang bent om te persen, maar het is belangrijk dat u uw stoelgang niet ophoudt. Dit zal de constipatie enkel verergeren. Praat hierover met uw arts.

Next page >