Gezonde voeding

Onevenwichtige voeding of te weinig drinken kan uw spijsverteringsstelsel verstoren en constipatie veroorzaken of verergeren. Er zijn twee belangrijke manieren om constipatie te vermijden via een gezonde voeding: meer vezels eten en voldoende water drinken.

Eet meer vezels

Een gemiddelde volwassene heeft dagelijks 25 tot 30 gram vezels nodig. Voedingsvezels zijn belangrijk omdat ze zachte, volumineuze stoelgang creëren, die gemakkelijk af te voeren is. Door vezelrijke voedingsmiddelen te eten zoals fruit, groenten en volkorenbrood kunt u uw dagelijkse vezelopname vergroten. Een inadequate voedselopname kan een impact hebben op het spijsverteringsproces en bijdragen aan constipatie. Vaak kleine hoeveelheden eten is belangrijk en vezelrijke snacks kunnen helpen. Voldoende vezels in uw voeding opnemen kan moeilijk zijn, maar tracht bewerkt voedsel te vermijden. Kant-en-klaar en bewerkt voedsel zijn vaak rijk aan vet en additieven en arm aan vezels. Vers fruit en groenten of een salade toevoegen aan een maaltijd kan uw dagelijkse vezelopname helpen verhogen. De onderstaande tabel kan u ideeën geven van vezelrijke voedingsmiddelen die u in uw voeding kunt opnemen. Probeer wat van de vezelrijke voedingsmiddelen uit de tabel hieronder in uw voeding op te nemen om uw dagelijkse vezelopname te verhogen.

Voedingsmiddel Gemiddelde portie Voedingsvezels per portie
Gebakken bonen 210 g 7,8 g
Volkorenbrood 2 sneetjes
= 70 g
6 g
Volkorenpasta 56 g 5,7 g
Broccoli 112 g 4,6 g
Muesli 56 g 4,2 g
Gebakken aardappelen 224 g 5 g
Tarwezemelen 42 g 5 g
Bananen 2 stuks = 168 g 3,4 g
Wortelen 112 g 3,4 g
Spruitjes 112 g 3,3 g
Sinaasappel  224 g 2,5 g
Volkoren rijst 56 g 2,4 g
Knäckebröd 2 sneetjes = 14 g 1,7 g

 

Drink voldoende water

Vocht helpt de stoelgang zacht te houden, waardoor deze uiteindelijk gemakkelijker kan worden afgevoerd. De hoeveelheid vocht moet worden verhoogd als het warmer is of als u actiever bent. Opgelet: alcohol is vocht afdrijvend. Koffie en thee werken uitdroging ook in de hand. Beide bevatten cafeïne, een diureticum (vocht afdrijvende stof). Probeer ze geregeld te vervangen door water, kruidenthee of vruchtensap – of probeer eens een cafeïnevrije versie. Uw vochtopname verhogen kan constipatie helpen vermijden. Voldoende water drinken is essentieel voor uw algemene gezondheid en helpt bovendien uw stoelgang zacht te houden.

Next page >